ALLE ANTWOORDEN OP JE VRAGEN OVER HORECA ONTZEGGING
Ontzegging Almere

Wat is een horeca ontzegging?

Iemand die geweld, overlast of een ander delict in de horeca pleegt, krijgt een ontzegging (een toegangsverbod) voor alle aangesloten horecagelegenheden. De duur van de collectieve ontzegging is afhankelijk van de zwaarte van het delict.

Horecaondernemers vermelden bepaalde gegevens van de persoon die een verbod krijgt opgelegd in een database. Andere aangesloten ondernemers kunnen deze gegevens bekijken, zodat bekend is wie er een collectief verbod heeft. Alleen degenen die het protocol ondertekend hebben krijgen toegang tot de database (zie aangesloten horeca).

Doel van de CHO

Het doel van de collectieve horecaontzegging is het:

- Verbeteren van de veiligheid in de aangesloten horecabedrijven in Almere;
- Tegengaan van openbare ordeverstoringen in het uitgaansleven in Almere;
- Tegengaan van het gebruik van horecagelegenheden voor strafbare feiten;
- Tegengaan van drugscriminaliteit in de horecabedrijven.

Juridische basis
Het toegangsverbod voor horecagelegenheden is gebaseerd op artikel 138 van het Wetboek van Strafrecht:

Hij die in de woning of het besloten lokaal of erf, bij een ander in gebruik, wederrechtelijk binnendringt of, wederrechtelijk aldaar vertoevende, zich niet op de vordering van of vanwege de rechthebbende aanstonds verwijdert, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.

Indien de persoon nadat de collectieve ontzegging is opgelegd, zich toch vertoont in een horecabedrijf waarvoor de ontzegging geldt, dan is deze persoon strafbaar. Hij of zij overtreedt immers artikel 138, eerste lid WvSr.

Feiten en gedragingen die leiden tot een enkelvoudige of een collectieve Horecaontzegging

Voor feiten voorzien van een * geldt de definitie uit het Wetboek van Strafrecht
 

Waarschuwing

  • Negeren huisregel(s), waaronder dronkenschap of gast onder invloed van middelen
  • Ergerlijk lastigvallen van horecaondernemer/-personeel of gast.
  • Overlastgevend gedrag, ook in de directe omgeving (in een straal van 25 meter) van de horecagelegenheid

CHO van 1, 2 of 3 maanden

  • Aantreffen softdrugs*                                                                         
  • Ergerlijk lastigvallen klant (ordeverstoring APV)    
  • Ergerlijk lastigvallen horecaondernemer/-personeel (ordeverstoring APV)
  • Vechtpartij in de horecagelegenheid (ordeverstoring APV)          

CHO voor 6 maanden

  • Na een eerdere CHO van 1, 2 of 3 maanden, indien negeren uitgereikte ontzegging
  • Weigering na vordering in bijzijn politie (klant wordt aangehouden wegens

huisvredebreuk)*

  • Vernieling of vandalisme
  • Vechtpartij, meerdere personen
  • Eenvoudige mishandeling klant*
  • Aantreffen harddrugs*
  • Poging tot diefstal (conform artikel 45 Wetboek van Strafrecht)*
  • Aantreffen wapen, anders dan een vuurwapen*

CHO voor 12 maanden(of langer)

  • Na een eerdere CHO van 6 maanden, indien negeren uitgereikte ontzegging
  • Geweld of bedreiging met geweld tegen horecaondernemer/-personeel en/of overige klanten/bezoekers*
  • Handel in harddrugs*
  • Diefstal*
  • Aantreffen vuurwapen*
  • Gebruik van een wapen anders dan een vuurwapen
  • Zware mishandeling klant*
  • Zware mishandeling horecaondernemer/-personeel*
  • Gebruik vuurwapen

Bij een overtreding of misdrijf, waaronder huisvredebreuk, wordt altijd aangifte gedaan door de ondernemer. Een ondernemer kan er altijd voor kiezen alleen een ontzegging voor de eigen gelegenheid op te leggen.

Een ontzegging, wat nu?